Total Pageviews

Translate

Sunday, April 25, 2021

How Inspiration Works

The mother of an old acquaintance passed away recently. As I discussed this with a mutual friend, the nostalgic feeling brought me back to Pontianak in 2001. I was a computer lab assistant in college then and this old acquaintance was in his freshman year. A quick-witted one, but not academically inclined. 

He was one of the four. These young men were confident and funny, so charming that I ended up writing 40 episodes of parody about them and their classmates. The comedy series was called Happy Campus and the best 10 episodes were eventually published as Crazy Campus in 2005. 

As I looked back, I was reminded again about how I was inspired by this encounter in my life. More importantly, I was reminded about how inspiration worked. It was actually everywhere and free. It came from what I saw, read or experienced. When it was meant for me, I would just feel it. If it was fascinating enough, it'd become an idea I'd be toying with. It often manifested itself as stories simply because I enjoyed writing, but that wasn't the only end result. In my case, it could be anything: a record, a trip, an event or even a dream came true.
 
You just had to be open-minded and receptive enough to be intrigued and inspired by your surroundings. Inspiration was important because it was what drove you to be creative. That's when you were doing things willingly and wholeheartedly. That's when you made a difference and that's what really mattered. Otherwise you might wonder why people had so many things to post on Facebook while you didn't seem to have any. 

By the way, the last sentence about Facebook was just a figure of speech, haha. Life, of course, wasn't meant to be wasted with something as trivial as comparing Facebook posts. My point was, be alive and be inspired, because it'd be very sad when your life was just another meaningless routine. A life well-lived didn't stand still. It moved forward thanks to the inspiration we had. 

Now, back to the guy I mentioned earlier, you might be curious about how life turned out be for our freshman here. Well, 20 years down the road, he became a parliament member. Who ever saw that coming? Certainly not me. Life was full of surprises indeed! 

Crazy Campus, the first book I ever published. 




Cara Kerja Inspirasi

Ibu seorang kenalan lama baru saja meninggal. Ketika saya berbincang dengan seorang teman yang juga mengenalnya, saya jadi teringat kembali masa-masa saya di Pontianak, tahun 2001. Saat itu saya bekerja sebagai asisten laboratorium komputer di kampus dan kenalan saya ini adalah mahasiswa semester pertama. Orangnya heboh dan pandai menyeletuk, tapi tidak tampak pintar secara akademis di bidang komputer.  

Dia adalah satu dari empat sekawan. Anak-anak muda ini percaya diri dan lucu. Pribadi mereka sangat menarik sehingga saya pun terinspirasi dan menulis 40 cerita pendek tentang mereka dan teman-teman sekelasnya. Serial komedi ini berjudul Happy Campus dan 10 episode terbaik akhirnya terbit sebagai Crazy Campus di tahun 2005. 

Ketika saya mengenang kembali, saya jadi teringat bagaimana pertemuan dengan mereka ini menjadi inspirasi bagi saya. Lebih dari itu, saya jadi berpikir tentang cara kerja inspirasi. Yang namanya inspirasi itu seringkali ada di mana-mana dan gratis pula. Asalnya dari apa yang saya lihat, baca atau alami. Bilamana sesuatu terasa seperti inspirasi, saya bisa mengenalinya. Jikalau inspirasi itu benar-benar menggelitik, sebuah ide akan muncul di benak saya. Tidak jarang ide itu terwujud dalam bentuk tulisan karena saya memang gemar menulis, tapi ini bukanlah satu-satunya hasil akhir. Sejauh ini inspirasi saya bisa terwujud sebagai rekaman, liburan, acara atau bahkan impian yang menjadi kenyataan
 
Kuncinya adalah pikiran yang terbuka dan siap menerima inspirasi dari sekeliling anda. Inspirasi penting peranannya karena inilah yang mendorong anda untuk berkreasi. Sewaktu anda berkreasi, anda melakukan sesuatu dengan senang hati dan juga sepenuh hati. Hal inilah yang membuat perubahan dan perubahan inilah yang berarti dalam hidup ini. Kalau tidak begitu caranya, anda pasti akan heran kenapa orang lain memiliki begitu banyak hal untuk dibagikan di Facebook sementara anda tidak ada. 

Bingung? Haha, kalimat terakhir yang baru saja anda baca hanyalah sebuah metafora. Hidup ini tentu saja lebih dari sekedar membanding-bandingkan unggahan di Facebook. Yang ingin saya sampaikan adalah, bersemangatlah dalam hidup dan jangan pernah berhenti mencari inspirasi. Sedih rasanya kalau hidup hanya sekedar rutinitas. Sebuah hidup yang dijalani dengan baik tidaklah berjalan di tempat, melainkan cenderung maju ke depan karena terdorong oleh inspirasi yang kita dapatkan. 

Kembali lagi ke kenalan yang saya sebutkan di atas, anda mungkin penasaran, jadi apa dia sekarang. Setelah 20 tahun berlalu, kini dia menjadi anggota DPRD. Siapa sangka? Saya jelas tidak mengira. Hidup sungguh penuh dengan kejutan! 

No comments:

Post a Comment